דוד בן-גוריון וההגדה הקיבוצית

לרגל חג הפסח. ברצוני לפרסם משהו קצת שונה. להלן רשימה העוסקת ביחסו של דוד בן-גוריון להגדה הקיבוצית.

לפי אתר ארכיון המדינה, סדר הפסח וחגים יהודיים בכלל, העסיקו לא פעם את ראשי המדינה, ובכלל זה נוסח ההגדה. מגזרי אוכלוסייה שונים יצרו עם השנים נוסחים שונים של ההגדה שהתאימו לתפיסת עולמם. בלטו בכך התנועות הקיבוציות שחלקן חיברו הגדות בנוסח מודרני שהתעלמו מהמסורת והבליטו ערכים שעמדו במרכז תפיסתם הרעיונית כגון חרות לאומית, שוויון חברתי, בוא האביב ועוד.

באביב 1958 השיב ראש הממשלה דוד בן-גוריון למכתב ששלח  לו חבר הכנסת זרח ורהפטיג מהמפלגה הדתית לאומית (המפד"ל), ובו כנראה התאונן על נוסח ההגדה הקיבוצית.

בן-גוריון הנהיג במשך שנים רבות את תנועת העבודה הציונית , שפתחה מסורת  של אורחות חיים, תרבות וחגים שהתרחקו מהמסורת היהודית, והציגו לטענתם גרסה מודרנית ועכשווית לחיים היהודיים. לפיכך ידע ראש הממשלה מחלוקות לא מעטות עם אנשי המפד"ל בענייני תרבות ודת ומדינה. אולם בן-גוריון שמר בלבו פינה חמה למסורת שעליה התחנך. הפעם הוא השיב לורהפטיג שהוא מסכים אתו ומתנגד "ל"הגדות" המודרניות שבאו להחליף בכמה קיבוצים את ההגדה המסורתית".

hagada

מכתב דוד בן-גוריון לזרח ורהפטיג, 5.5.1958 (ארכיון המדינה, גל – 13 / 14934)

אך נראה שדוד בן-גוריון לא דייק בדבריו. לפי זאב גלילי, ערב פסח, ניסן 1956, חיבר דוד בן גוריון נוסח מקורי להגדה של פסח. בן גוריון היה אז שר הביטחון והזדהה עם קיבוץ שדה בוקר הבלתי מפלגתי, אליו עבר להתגורר לאחר פרישתו. מטרת ההגדה היא לשלב את תולדות הציונות בתולדות עם ישראל בחזקת "והגדת לבנך".

מכאן, שאולי הייתה לו פינה חמה להגדה המסורתית אך הוא ככל הנראה לא התנגד להכנסת שינויים להגדה של פסח.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s