מובנים רבים לאסלאם

האסלאם נתפס בעולם המערבי כדבר מונוליתי ואפילו חד מימדי. אולם תמונה זו מורכבת הרבה יותר ממה שמופיע באמצעי התקשורת המערביים. התייחסות מעניינת לדבר מביא ברנרד לואיס בספרו היהודים בעולם האסלאם. הוא מציין, שמקובל להשתמש במלה אסלאם במובנים רבים ושונים. קודם כל היא מציינת את מה שהמוסלמים רואים כהתגלות סופית, שאותה העניק אלוהים לנביא מחמד, הכלולה בספר הקודש, הקראן. זהו מה שאפשר לכנות האסלאם המקורי, אוסף של עיקרי אמונה ומצוות, שהוא הבסיס וגם נקודת המוצא של הדת הידועה בשם זה.

אולם, לטענתו, המילה אסלאם, בדומה למילה נצרות, משמשת גם במובן שני ורחב יותר – בכדי לציין את ההתפתחות ההיסטורית של אותה דת לאחר מות מייסדה. במובן זה המונח אסלאם כולל בתוכו תיאולוגיה ומיסטיקה, תפילה ופולחן, חוק ותורת המדינה, וכן את מכלול הדברים שמוסלמים לאין ספור חשבו, אמרו ופעלו בשמה של דתם. האסלאם במובן זה עשוי להיות שונה מן האסלאם של כמו, לדוגמה, שהנצרות של הקיסר קונסטנטין וההגמונים שונה מן הנצרות של ישו – או, בדומה לכך, כפי שיהדות התלמוד שונה מזו של התורה, או היהדות של ימינו שונה מזו של התלמוד.

ואולם, הוא מסייג זאת וטוען שההבדל היה כנראה פחות קיצוני באסלאם מאשר ביהדות או בנצרות. זאת בשל הניסיון השונה לגמרי שנתנסו בו מייסדי שלוש הדתות. בעוד משה מת לפני הכניסה לארץ המובטחת וישו מת על הצלב, זכה מחמד לעוצמה ולא במות קדושים. במשך חייו הוא היה לראש מדינה שפקד על צבאות, גבה מסים, עשה משפט צדק וחוקק חוקים. השילוב בין אמונה לכוח, דת וסמכות שלטונית אפיין לפיכך את האסלאם לאורך מרבית ההיסטוריה שלו. אך גם כך, דברים רבים התרחשו אחרי מות הנביא, והאסלאם באימפריה של הח'ליפים, בדומה לנצרות בקיסרויות של רומא ויורשיה, התפתח למשהו מורכב ונרחב לאין שיעור מן התורה המקורית.

לבסוף, קיים מובן שלישי, שבו המונח אסלאם הוא המקבילה לא של הנצרות אלא של העולם הנוצרי. במובן זה, המונח מציין לא רק דת אלא תרבות שלמה, כולל דברים רבים שעל-פי דרך המיון של העולם המערבי אינם משתייכים לתחום הדתי כלל ועיקר. המונח אומנות אסלאמית, לדוגמה, מציין למעשה כל סוג של אומנות שנוצרה בתחום העולם המוסלמי והמצטיינת בקווי אופי מסוימים ולא רק דתיים. המונח אומנות נוצרית מוגבל לאומנות של תשמישי קדושה ולאומנות כנסייתית, ולא יעלה על דעתו של איש  להכליל בה אומנות שיוצריה הם נוצרים, ועוד פחות מכך לא נוצרים, החיים בתוך העולם הנוצרי.

מודעות פרסומת

2 thoughts on “מובנים רבים לאסלאם

  1. שי דרור ינואר 15, 2014 / 7:41 pm

    דוגמה לתשמישי קדושה באסלאם בבקשה ?

    • ronyuval1 ינואר 16, 2014 / 12:57 pm

      ברנרד לואיס מתייחס בדבריו לתשמישי קדושה בנצרות ומדבר על כך שהמונח אומנות אסלאמית כולל גם אומנות שנוצרה על ידי מוסלמים בניגוד למונח אומנות נוצרית המתייחס לתשמישי קדושה ולאומנות כנסייתית.

      אני באופן אישי לא מכיר תשמישי קדושה מוסלמיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s