חינוך בחברה מסורתית לעומת מודרנית

יעקב כץ בספרו לאומיות יהודית: מסות ומחקרים, מציע את ההבדלים בען החינוך בחברה המסורתית לעומת החינוך בחברה המודרנית. לטענתו, החינוך המסורתי בעדות מסורתיות יש לו רק תפקיד אחד: להעביר את הערכים המסורתיים מדור לדור. בזה אפשר לראות על הצד הטוב ביותר את ההבדל העצום שבין החברה המודרנית לבין החברה המסורתית. בחברה מודרנית החינוך רוצה להקנות לילד את כול אותן הידיעות שיכשירו אותו לעמוד בחיי המעשה, שיכשירו אותו לפתח את כוחותיו הפנימיים ולמצוא את המיזוג האידיאלי בין אושרו האישי ובין התועלת שהוא עשוי להביא לחברה כולה.

החברה המסורתית אינה מכירה הגדרה כזאת. בשבילה, החינוך המוסדי יש לו רק תפקיד אחד: להקנות לילד ידיעות מתחום היהדות. כל יתר הדברים שהם בגדר הכנה לפרנסה, הכשרה לחיי המעשה, נמסרים לסוכנויות אחרות. החדר, שיש לו הקבלות בכל החברות המסורתיות שלנו, מעולם לא היה מוסד שהכשיר הכשרה טכנית או מעשית.

נכון אמנם, שגם בחברה המסורתית הודו שלשם פרנסה צריך אדם להכשיר עצמו למלאכה, או למסחר או למשהו שייתן לו קיום. הם לא טענו שאסור לתת לילדים ללמוד את המלאכה אצל בעלי מלאכה, ובייחוד באותן החברות שעיקר פרנסתן היתה מבוססת על המלאכה. ובדומה לכך לא התנגדו שהאדם ילמד לעצמו "לימודים מועילים" – לשונות או חשבון ושאר מקצועות של השכלה כללית.

אבל בעיקרו של דבר, המוסדות המסורתיים היו נושאים רק בעול הקניית הערכים והם סירבו לקלוט ולהקנות את היסודות המעשיים. המוסדות המסורתיים המובהקים – תלמודי תורה וישיבות – לא מתנגדים ללימודים מעשיים, להשכלה כללית, אלא שהם רוצים להישמר נקיים מכך. תפקיד זה הם מטילים על אחרים. ואם עושים זאת – עושים כאילו כפאם שד, ומקצים לכך פינה נידחת מתוך פשרה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s